kiscim4717

Kirándulás a történelembe

kirand2517 acimA Népújság évente meghirdetett kirándulása nem csupán egy kiruccanás, sokkal inkább beszélhetünk hagyományról, ami közelebb hozza a magyar kultúrát, a történelmet és az anyaország természeti, építészei szépségeit, kincseit olvasóinkhoz. Idén sem volt ez másként, hiszen a királyok városa, Székesfehérvár volt fő úti célunk. Itt megtekintettük a belvárost, kiemelten a romkertet és Szent István mauzóleumát, de a Bory vár, az Agárdi Pálinkamanufaktúra és a Pákozdi Emlékhely megtekintése is maradandó élményt nyújtott.

Székesfehérvár és nevezetességei – valódi történelmi utazás

Szinte teljesen megtelt a Népújság-busz 2017-es kirándulásunkra, s a kora reggeli órák ellenére friss, vidám társasággal indultunk útnak. Ezúttal is voltak új arcok, illetve az úgynevezett kemény mag is jelen volt, akik szinte már hagyománnyá emelték az évenkénti találkozást a Népújság kiránduláson. Szerkesztőségünk tagjai és az olvasók közösen töltöttek el egy tartalmas napot.
Kilenc órakor a buszunk leparkolt első célállomásunknál: megérkeztünk a királyok városába, vagy ahogy szintén emlegetik, a magyar szilíciumvölgy központjába, Székesfehérvárra.
Magyarország egyik legnagyobb városát nem más, mint Géza fejedelem alapította, és máig a leggazdagabb múlttal dicsekvő város. A sétálóutcában járva szinte lépten-nyomon kísért az ezeréves múlt, a történelem. Ennek megismerésében kedves idegenvezetőnk, Sajti Ildikó volt a segítségünkre. Első látogatási pontunk a középkori romkert, nemzeti emlékhely és I. István mauzóleuma volt, ami a főtér keleti szélén található. Itt állt valaha Magyarország legfontosabb temploma, a Szűz Mária királyi prépostsági templom, melynek alapítója maga az államalapító Szent István volt, akit itt temettek el, és akinek halála után 1543-ig, a város török kézre kerüléséig minden magyar királyt e falak között koronáztak meg. A bazilika alapfalait 1971-ben tárták fel. A mai székesegyház főbejárata előtt fehér kövekből kirakott alakzat jelzi egykori helyét.
A délelőtt folyamán a sétálóutca híres épületeit, templomokat, szobrokat, emlékműveket ismerhettünk meg, elsőként a Fehérvári jog emlékművét, közismertebb nevén az Országalmát, ami egy vörösmárvány díszkút a Városháza téren, Székesfehérvár belvárosában. De megtekintettük a Szent István-székesegyházat, a Vörösmarty Színházat, a püspöki palotát, megtudtuk, miért ül egy udvari bolond a polgármester ablaka előtt és miért ültetnek át minden nap néhány virágot a főtéren működő virágóránál.
Székesfehérvár belvárosát elhagyva a Bányató vendéglőben fogyasztottuk el ebédünket, majd az Öreghegy városrészben, pontosabban a Mária-völgyben egy különleges épületbe kaptunk belépést. A házsorok közül Bory Jenő hagyatéka, egy valódi vár emelkedik a magasba, amelyet tulajdonosa mintegy negyven év alatt saját kezűleg épített fel. Bory mester a vár építésébe az első világháború után kezdett, amikor sokasodó szobrászi megrendeléseinek honoráriumából erre is futotta. 1934-ben a látogatók előtt is megnyitották a kapuit, ekkor lett országosan is híres. Ahogy azt a várban tett sétánk alatt megtudtuk, az építésben nem a mérnöki rajzok, hanem saját fantáziája vezérelte a mestert, aki egyben a művészi és kőművesi munkákat is kivitelezte, családja számára pedig lakóházat és saját múzeumot is épített. A termekben, külső és belső tereken szobrok, festmények találhatók, ahol a mester munkái mellett jó nevű kortárs művészek munkáit is megtalálhatjuk. A vár elbűvölte kirándulóinkat. A tornyok meghódítása után kellemes volt a pihenés a rózsáktól illatozó kertben. A Bory vár egyébként szerepel a Guinness Rekordok Könyvében, mint a világ legnagyobb olyan épülete, amely csupán egyetlen ember alkotása.
A folytatásban Agárdra vitt buszunk, ahol az országos hírű agárdi pálinka pálinkafőzdéjébe nyertünk betekintést és megismerhettük az ország egyik legkorszerűbb manufaktúráját. A főzdében tett, szakszerű idegenvezetéssel körített üzemlátogatás során betekintést nyerhettünk a pálinkafőzés fortélyaiba, követve a gyümölcs útját a feldolgozásától a lepárlásig. Az agárdi gyümölcspálinkák kizárólag a magyar gyümölcsre jellemző egyedi ízvilág jegyeit hordozzák, mi háromféle pálinkát és egy likőrt kóstolhattunk meg. A hangulat remek volt, vendéglátóink kellemes emberek voltak, akik a pálinkakóstolást követően a kedvünkért több tucat kávét is lefőztek. – Ilyen sem volt még a kifőzdében – mondták viccesen.
A pálinkakóstolót követően Magyarország harmadik legnagyobb természetes tava, a Velencei-tó körbeutazásával folytatódott a kirándulás programja. Megismerhettük a tó történetét, a vidék földrajzi és építészeti jegyeit, majd utolsó célállomásunkhoz érkeztünk: megtekintettük a pákozdi Katonai Emlékparkot. A nemzeti emlékhely azzal a céllal jött létre 2010-ben, hogy nemzetünk hadtörténelmének 1848-tól napjainkig terjedő időszakát bemutassa. Az emlékpark az 1848. szeptember 29-én Pákozd, Sukoró és Pátka térségében lezajlott pákozdi csata emlékére állított Mészeg-hegyi obeliszk környezetében lévő 1,6 hektáros területen helyezkedik el. Itt megtekintettük többek között a díszteret a magyar katonai történelmi zászlókkal és a Mártírok emlékpontját gróf Batthyány Lajos és a 13 aradi vértanú emlékoszlopával.
A mozgalmas nap bőséges vacsorával zárult, amit a Velencei-tó közelében, a Szúnyogszigeti halászcsárdában költöttünk el jó hangulatban. Itt kérdeztük meg kirándulóinktól is, hogy érezték magukat a nap folyamán, milyen élményekkel gazdagodtak idei kirándulásunkon.

Kirándulóink a kirándulásról

Penhoffer Mária és István, Gyertyános:
kirand2517 penhofer– Először voltunk Népújság kiránduláson, és csak azt mondhatjuk, hogy nagyon szép volt az elejétől a végéig. Az időjárás kitartott, a pálinkakóstolás, a vár, a társaság és a hangulat egyszerűen szuper volt. Mi még a buszon is jól éreztük magunkat. De nekünk különben Székesfehérvár tetszett a legjobban. Az idegenvezetőnk nagyon aranyos volt, mindent elmesélt, ami igazán érdekelt minket. Sok olyat hallottunk, amit eddig még nem tudtunk a városról. Nagyon jó volt az ebéd és a vacsora is, igazán nem lehet panasz semmire. Ha lesz lehetőség és megérjük, akkor biztos, hogy jövőre is el fogunk jönni.

Horvát Dezső és Feri, Kapca:
kirand2517 horvat– Amikor az ember nyaralni megy, ilyen helyekre nem jut el és ennyi mindent nem tud meg, ezért szeretünk szervezett kirándulásokra menni. Már jó rég óta – 12 éve biztos – járunk a Népújság kirándulásaira. Szeretünk utazni, kirándulni, és persze nem utolsó sorban a társaság a kedvéért is jövünk. Nekünk maga a táj tetszett a legjobban, de a város, Székesfehérvár is nagyon szép. Igazából már háromszor voltunk itt, de még mindig sikerült újat megtudnunk róla. A hangulat pedig minden évben jó ezen a kiránduláson, ha nem volna jó, akkor nem jönnénk.

Bukovec Etelka, Alsólakos:
kirand2517 bukovec– Most voltam először a Népújság által szervezett kiránduláson. A szomszédasszonnyal határoztuk el, hogy idén eljövünk. Először is jól elfáradtam, hiszen sokat mentünk. Mivel az ember már idősebb, jobban elfárad, mint a fiatal, de ettől függetlenül kitartottunk. Volt alkalmunk persze pihenni is, így minden nagyon jó volt. Nekem személy szerint a vár tetszett a legjobban, az nagyon szép volt. Finomakat ettünk, jó volt a társaság. Azt hiszem, mindent összevetve jól döntöttem, hogy eljöttem, jó élmény volt.