kele
Megjelenés:
2019. 09. 19.
kiscim3819

Álomból valóság: muravidéki cowboyok a Vadnyugaton

gonter3719A dobronaki Göntér Ferencnek és fiának, Aleksandernek egy közös nagy álma valósult meg augusztusban: a Vadnyugat legszebb tájain lovagoltak, valós szereplői lehettek a westernfilmek helyszíneinek. A Muravidéki Vágta két lovasa, apa és fia felejthetetlen élményekkel gazdagodott.

A dobronaki Göntér Ferenc tizenöt éve vásárolta meg az első western típusú lovait. Tudatos volt a választás, hiszen olyan lovat akart, ami szabadidős lovaglásra alkalmas, jól viseli a hosszú túrákat és a változó terepet. Ma is három lovat tart, ezek már a birtokon születtek, és a Vadnyugatról, indián törzsektől származó lófajták: appaloosa és paint. Érdekességük, hogy fehér színű a szemük fehérje, emiatt gyakran hasonlítják az emberi szemhez. Ferenc a Muravidéki Vágta megálmodói között volt, kétszer ő maga is versenyzett saját lovával. Fia, Sándor pedig már el sem tudja képzelni az életét a lovak nélkül, 15 éves kora óta ül nyeregben és gondozza az állatokat. Ő szintén „vágtás”, idén harmadszor vett részt a versenyen és a harmadik helyen végzett. A két férfi, ha csak teheti, lóra pattan. Mindegy, hogy idehaza egy kisebb erdei túrára mennek vagy mondjuk leutaznak az Alföldre, a lényeg, hogy nyeregbe üljenek. Apa és fia egy közös álmot is dédelgetett: egyszer lovagolni a vadnyugaton, felkeresni a westernfilmek híres tájait, átérezni az érintetlen természet szabadságát. Az álomból pedig valóság lett.

– A fiam, Sándor tervezte meg az egészet, egy körutazást, aminek a lényege az volt, hogy minél többet tudjunk lovagolni – mondja Ferenc, Sándor bólogat, majd kiegészíti édesapját: – Tudtam, hogy mire kell odafigyelni, hogyan kell megszervezni az utazást, hiszen korábban már többször jártam az USA ezen vidékein. Tudom, hogy a lovasturizmus eléggé népszerű itt. A montanai ranch-re például, ahová mi is mentünk, egy évre előre kell foglalni. Nekünk szerencsénk volt, mert felszabadult két hely, így nem kellett sokáig várnunk.

A két férfi a legelejétől kezdte mesélni az utazást, a budapesti repülőtértől hogyan érkeztek meg Denverbe és hogy vágtak neki bérautóval a Vadnyugatnak. – Hat amerikai államon – Colorado, Wyoming, Montana, Utah, Arizona, Nevada – utaztunk keresztül és fedeztük fel a legszebb tájakat, meglátogattuk a leghíresebb nemzeti parkokat, megtéve mintegy 6.500 kilométert – mondja Sándor, és térképen is megmutatja.

Ferenc közben felnyitja a számítógépét és elkezdi bemutatni az utazást képekkel, videókkal. Mindvégig széles mosoly ül az arcán, az emlékek nem csak maradandóak, de mindkettőjük szerint felülmúlhatatlanok is. – Az utazásunk a montanai ranch-en kezdődött, itt öt napot töltöttünk. Ez egy 150 éve működő porta, ma már családi vállalkozás vendégházakkal. A birtok hihetetlenül hatalmas, 10 ezer hektáron terül el, 660 kilométer hosszú kerítés veszi körbe, 40 lovuk van és 1.500 angus marhát tartanak. Az Egyesült Államok ezen államaiban hatalmas léptékekről beszélhetünk, nagy távolságokról és ritkán lakott, érintetlen környezetről, ahol a természet az úr. Montana állam például akkora, mint Németország, de csak 800 ezer lakosa van – mondja Ferenc, majd érdekes fotók következnek: – Itt szinte egész napokat lóháton töltöttünk. A legérdekesebb az volt, amikor a marhákat tereltük, áthajtottuk a csordát az egyik völgyből a másikba. Fantasztikus élmény volt – magyarázza, ahogy a fotók egymást váltják.

A montanai lovaskalandok után következtek a nemzeti parkok és az egyéb látványosságok. Itt is az volt az elsődleges szempont, hogy lovagoljanak, ahol csak lehet. – A ranch-en eltöltött napok csak az utazásunk egyik részét jelentették, azután elindultunk és beutaztuk az egész Vadnyugatot. A nemzeti parkokba is ellátogattunk és ahol csak lehetett lovagoltunk – veszi át a szót Sándor. – Jártunk Litte Bighornban, ahol az őslakos indiánok és az amerikaiak legnagyobb csatája zajlott, elutaztunk a Yellowstone nemzeti parkba, ahol másfél napig időztünk, és ezalatt bölényeket, grizzlimedvéket láttunk és gyönyörködtünk a csodálatos természetben, a leghíresebb gejzírek földjén. Déli irányba tartottunk, és Grand Teton hegyeinek földjére érkeztünk. Itt félmusztáng lovakat béreltünk és nekivágtunk az erdőknek, hegyeknek lóháton. Majd továbbutaztunk, megnéztük Salt Lake Cityt, aztán Las Vegas következett – de Ferenc itt egy megjegyzést közbevet: – Megnéztük az emberi pazarlás fellegvárát is – neveti el magát, majd hagyja, hogy a fia tovább meséljen. Sándor igazat ad apjának, és csak annyit fűz hozzá, hogy egyszer ezt is látni kell! Az utazásból a legendás Rout 66 sem maradt ki, jártak a Grand Canyonnál, a Bryse Canyonnál és a Zion nemzeti parkban, ahol például kilométereket gyalogoltak a folyóban a hatalmas sziklavájatok között. Bámulatos fényképek készültek ezeken a vadregényes tájakon, a két férfi remek mesélőként mutatta be a fényképeken keresztül a teljes utazást. – Az utolsó napok voltak számomra a legemlékezetesebbek, amikor a legnagyobb indiánrezervátumba, Monument Valley-be látogattunk el – mesél tovább Ferenc. – Itt forgatták a régi híres westernfilmeket, és még számos mai filmben is láthatóak a jellegzetes hegyek és a kopár sivatagos vidék. Nagy szerencsénk volt, hiszen nem a turistacsoportba kerültünk, hanem egy indián fiú vezetett minket, így egy külön túrán vágtáztunk ezen a misztikus helyen.

A muravidéki cowboyok 17 napot töltöttek a Vadnyugaton. – Nagyon jó érzésekkel, szép emlékekkel tértünk haza. Fantasztikus volt. Nagyon jó tapasztalatokat szereztünk az amerikai emberekről is, kedvesek, barátságosak, nyitottak és vendégszeretők – mondja Ferenc, Sándor pedig így folytatja: – A túra alatt motelokban aludtunk, fogadókban, kocsmákban ettünk. A legfinomabb steakeket, hamburgereket ettük, és ahogy illik, a helyi specialitásokat is megkóstoltuk, például a lángoshoz hasonló ételt babbal és darált hússal terítve. A Vadnyugat természeti szépségét pedig szerintem semmi sem múlja felül – mondja Sándor, majd hozzáfűzi, hogy az utazás azért is különleges volt, mert ők ketten utaztak csak, apa és fia. A következő túrát pedig már Ferenc tervezi, az úti cél Erdély lesz.

MCSi Design
A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk.