kele
perec1
garas1
62. évfolyam
46. szám
Lendva 
2018. 11. 15..
kiscim4618
 

Ethnotrip: Preden se zdani, CD, 2018.

ethno441812 új szám, 12 hangulat – ez volt az első hallással kapcsolatos élmény-összefoglalóm a muravidéki Ethnotrip zenekar új CD-je kapcsán. Az együttes és Šimonka Tjaša énekesnő ugyanis már régen lepett meg bennünket ennyi újdonsággal, mint a címében és jellegében is eredeti dalokkal, melyekhez szép borító (Mura-parti ébredő táj?) is készült.

A több szálon futó hangulat az első három hangfelvételen (Kaplja rose, Kama ideš, Preden se zdani) szinte egységes alkotássá forr össze. Ez a blokk, köztük a címadó dal is a hajnaltájt jövő új ébredés, az új nap születése, a megadatott új életlehetőségek, az otthon és az eddigi életmód elhagyásának az érzését hozza Marko Kočar, Štefan Kardoš és Mojca Špik szövegeinek mesteri megzenésítésével.

Külön tanulmány része lehetne a szövegválogatás, az említetteken kívül Feri Lainšček és Jasna Jurkovič művei, valamint egy szám erejéig az Aleksander Varga basszusgitáros által jegyzett dal Kardoš Štefan szövegével. Kardoš dalszövegei a szerelmi kapcsolat kiélezett léthelyzeteiről, a Napnak kezet adó sötétségről, az örök menekülésről, a félelmeket morzsoló csókos menekülésről, a fakuló emlékekről szólnak.

Aki ismeri valamennyire a muravidéki szlovén alkotókat, költőket, az nem fog meglepődni azon, hogy hárman is (Lainšček, Kardoš, Jurkovič) nyelvjárásban írt szövegeiket teszik közzé. E mögött a muravidéki gazdag népköltészeti-népdalos hagyomány továbbéltetésének az igénye áll, amelyet Tjaša oly gyakran fedez fel magának újra és újra szólófellépései kapcsán. A „Kama ideš” című Kardoš-szöveg balladai hangvételével – a Lepa Vida balladavilágát idéző témakörben – a szülő-gyermek viszonyból származó konfliktust idézi fel a „te öreg vagy és elesett, nem állhatsz a gégémen örökké” kirohanással, a viszonyt balladai „sikítással törvényesítve”. A Tebi špilam modernebb hangvételével a zenészéletet, az örök dilemmát, a „kinek érdemes játszanom?” és a „ki örül még dalomnak?” kérdéskört járja körül. Lainšček szövege ismét egy fájó emlékből fakadó élmény tétova körüljárása abban a biztos tudatban, hogy a „holdfény alatti várakozás” még mindig beteljesülhet.             

Zeneileg is legkidolgozottabb, egyben a személyes sorsot a közösségi sorssal is vegyítő dala a lemeznek a Veter šumi, „kellemetlen időkből”, amikor „hiába remegtek milliók” és a „lövészárkok népe”, s egy gránát is ott volt… S ma csak a szél tudja a sejtelmes választ ott, hol búza van, s hol pipacs „vérzik”.
Összességében elmondható: az Ethnotrip zeneileg és szövegek tekintetében is új, sok szempontból itthon még járatlan utakon jár, melynek még sok izgalmas fejezetét előlegezi meg ez a lemez. Šimonka Tjaša énekkvalitása is sok új elemmel gazdagítja az összképet, mely a muravidéki etno-zene csúcsát jelenti.

MCSi Design